Floris Wubben tussen keramiek en design in Keramiekmuseum Princessehof

30/10
2017
LEEUWARDEN (EZPress) - Van 2 december 2017 t/m 25 november 2018 toont ontwerper Floris Wubben (1983) nieuw werk in zijn solotentoonstelling Design #3: Floris Wubben in Keramiekmuseum Princessehof. Zelfontworpen machines stellen Wubben in staat om snel en seriematig objecten te produceren. Toch levert hij geen massaproducten af: door de telkens wisselende manier waarop Wubben de machines bedient, is elk ontwerp uniek en onvoorspelbaar. Daarmee balanceert zijn werk tussen het functionele en het sculpturale. Design #3: Floris Wubben is een van de tentoonstellingen die de heropening en het honderdjarig bestaan van het museum feestelijk inluiden.

In Design #3 toont de ontwerper zijn Pressed Project, Erosion Set, Hammered Bowls en Ceramic Current. Met experimentele productiemethoden creëert hij de karakteristieke vormen die zijn ontwerpen internationaal populair maken. Van porseleinen bekers met een door verhitting gebarsten bovenlaag tot vazen van steengoed met een speels reliëf.

Pressed Project

Machines zijn steeds minder afhankelijk van de mens. In zijn Pressed Project benadrukt Wubben juist de invloed van het menselijk handelen. De mens bedient de pers en drukt daarmee zijn stempel op het eindresultaat. Niet één object is daardoor hetzelfde, zoals te zien is aan de speelse vazen van Wubben. In de tentoonstelling is ook een van zijn zelfgemaakte machines te zien, evenals video-opnames van het werkproces.

Erosion Set

De Erosion Set, ontwikkeld in samenwerking met Cor Unum Ceramics, bestaat uit schalen, potten en bekers. Met de vlam van de gasbrander worden unieke texturen op het ongebakken porselein getekend. Door de verhitting springen de buitenlagen van het object. Het resultaat is een samengaan van elegante vorm met een rauwe textuur.

Hammered Bowls

In het project Hammered Bowls is Wubben een samenwerking aangegaan met Piet Hein Eek. Met het project creëren Wubben en Eek keramische schalen met behulp van een zelfontworpen machine. Door een flinke klap te geven met een hamer groeit de klei in de machine en ontstaan er ringen in de opstaande randen. Ook hier is de vorm van de schalen afhankelijk van de maker en diens kracht. Daarmee zijn de objecten uniek en persoonlijk.

Ceramic Current

Tot slot toont Wubben porseleinen objecten die hij maakte tijdens zijn verblijf in Japan. Bij een bezoek aan een porseleinfabriek in Arita zag hij een machine waar druppeltjes porselein af dropen. Hieruit ontstonden kleine unieke sculpturen, die hem inspireerden tot de serie Ceramic Current. De objecten symboliseren de toewijding en het geduld van de Japanse cultuur.

Internationale erkenning

Floris Wubben volgde zijn opleidingen in België, waar hij Meubelontwerp en Interieurvormgeving studeerde. In Duitsland heeft hij zich nog eens zes maanden in Productie Design verdiept. In 2009 zette hij Studio Floris Wubben op in Eindhoven.

Zijn design blijft nationaal en internationaal niet onopgemerkt. Zo zijn Wubbens meubels, lampen, sokkels en etalagemateriaal geliefd bij modeontwerpers Isabel Marant en Chloé. Zijn keramische krukken trokken de aandacht tijdens designweek 2017 in Milaan. Verder won de ontwerper in 2007 de Belgische Ecodesign Award en in 2014 de Duitse TALENTE. In datzelfde jaar was hij tevens genomineerd voor een prijs tijdens de European Ceramic Context.

//Einde bericht

Bron: Keramiekmuseum Princessehof

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: maandag 30 oktober 2017, 10:30
Bron: EZPress Algemeen
Categorie: Algemeen
Tags: Duitsland, Eindhoven, Friesland, Italië, Japan, Leeuwarden, Milaan, Noord-Brabant

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry