Duitse (en Oostenrijkse) scheepvaart ondervindt hinder van ijs

24/01
2017
IJs in de Donau veroorzaakt stremmingen voor de scheepvaart. Ook in de Main zit men her en der ijs.

IJsschollen in Donau
De vrieskou van de afgelopen tijd heeft de scheepvaart in de Donau lamgelegd. Sinds gisternamiddag is ook de sluis in Geisling bij Straubing in het Duitse Beieren niet meer begaanbaar. Ook de stuw bij Passau is gestremd. De oorzaak is (rivier)ijs dat de afgelopen weken is ontstaan. De drijvende ijsschotsen kunnen, wanneer een schip erdoorheen vaart, in de stuw drijven en schade veroorzaken. Voorlopig blijft de stremming van kracht, aangezien er weinig verandering in de weersituatie optreedt. Zowel overdag als 's nachts blijft het onder meer in dit deel van Duitsland vriezen, en het (rivier)ijs zal zich nog verder uitbreiden. Dit betekent dat schepen aan de kant moeten blijven en dus moeten wachten totdat de stremming wordt opgeheven.

Drijfijs
Ook in Oostenrijk is er drijfijs op de Donau, zo'n 4 centimeter dik. Maar hier is de vaarroute nog begaanbaar. In Aschach in Oberösterreich was er wel oponthoud bij de sluis, door 4-8 cm ijs, maar er kon nog wel 1 sluis worden gebruikt. Ondanks dat geldt voor het traject van Engelhartszell tot Linz en ook bij de sluizen Wallsee en Greifenstein een 'ijswaarschuwing', zo berichten Oostenrijkse media. IJsbrekers zijn overigens al dagenlang bezig in het Main-Donau kanaal. Maar ze zijn niet bij machte om scheepvaartverkeer toe te (kunnen) laten. Het ijs is gewoonweg te dik en uitgestrekt, om een vaarroute/vaargeul te creëren. Ook op de Main heeft zich plaatselijk ijs gevormd. De grote rivierbocht bij Spessart is wat dit betreft berucht: hier vormt zich in dit soort situaties snel ijs. En inderdaad begint de Main hier dicht te vriezen. Daar en ook in de regio Haßfurt in Beieren moeten ijsbrekers een vaarroute vrij houden.

Nederland: ijsvrij
IJsvorming op de vaarweg kan dus ernstige vertraging veroorzaken voor de scheepvaart in binnen- en buitenland. Daarnaast kunnen zogenaamde "ijsdammen" zorgen voor overstromingen. De ijstoestand op de Waddenzee, zeearmen en IJsselmeer is ook afhankelijk van de wind en/of het getij. Alleen bij langdurige strenge vorst houdt Rijkswaterstaat ijsvorming op de hoofdvaarwegen nauwlettend in de gaten. In een vorstperiode stelt Rijkswaterstaat de scheepvaart dagelijks op de hoogte van de bevaarbaarheid van de Nederlandse vaarwegen. Het laatste ijsbericht dateert van vorig jaar januari (rond de 18de).

Veel meer ijs (ook kruiend ijs etc.) was er in en vlak na de koudegolf van 2012. Ook op de Waddenzee. Maar nu wordt geen of nauwelijks ijs op de Nederlandse vaarroutes gemeld, en gezien de weersontwikkelingen is flinke ijsvorming de komende tijd beslist niet aan de orde. In de loop van deze week wordt het minder koud en overdag zelfs vrij zacht. Vrijdag, door de aanvoer van milde lucht met zuidoostenwind, kan in het zuiden de middagtemperatuur op 10 of 11 graden uitkomen. In het weekend gaat de nachtelijke vorst temperen of geheel verdwijnen, doordat er meer bewolking wordt verwacht.

Bron: Nordbayern.de
filmpje via een andere bron: PNP.de

Datum: dinsdag 24 januari 2017, 11:39
Bron: Meteo Consult
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Duitsland, Oostenrijk, Sluis, Zeeland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry