Bouwer kan vraag naar ‘Harley Davidson’ e-bike niet aan

18/02
2016
BAAMBRUGGE (EZPress) - De elektrische E-Cruizer, geïnspireerd op een Harley Davidson uit 1912, wordt zo populair dat de Nederlandse bouwer B4 Bikes de vraag nauwelijks aankan. Uit heel de wereld komen aanvragen voor de op maat gemaakte, retro e-bike, waardoor de wachttijd voor klanten is opgelopen tot drie maanden.

Dagelijks komen in Braambrugge aanvragen binnen uit onder meer de VS, Zuid-Amerika, India en veel Europese landen. Om daaraan te kunnen voldoen is B4 Bikes een crowdfundingactie gestart om de productie van de E-Cruizer te kunnen uitbreiden.

De e-bike werd in 2012 ontworpen als kunstproject door kunstenaar Janpeter Eilander. Hij wilde de wereld van kunst, wetenschap en duurzaamheid verbinden en mensen met een hippe elektrische fiets verleiden om uit hun auto te komen. Zijn eerste prototype baseerde hij op een origineel Harley Davidson-model uit 1912. De fiets werd verder doorontwikkeld met behulp van gepatenteerde ruimtevaarttechnologie van ESA BIC in Noordwijk. Hierdoor heeft de E-Cruizer bijvoorbeeld een actieradius van 200 kilometer, ruim twee keer zoveel als andere e-bikes. Eind 2014 werd de elektrische fiets gelanceerd.

,,De eerste klanten waren vooral vijftigplussers, ondernemers en rocksterren uit de hele wereld die werden aangetrokken door de speciale look & feel,` vertelt Matthijs Scholten van B4 Bikes. ,,De E-Cruizer herinnert hen qua ontwerp aan hun vroegere brommer of motor, maar verwijst ook naar de huidige tijd. Het is een combinatie van retro design en duurzame innovatie, maar onze klanten vinden het gewoon een hele sexy bike.`

De e-bike werd gepresenteerd op beurzen, maar het begon pas echt storm te lopen toen het internationale tv-programma Tech Toys 360 er aandacht aan besteedde. Eerst in Zuid-Amerika, later in India en binnenkort ook in de VS en Europa. De E-Cruizer wordt echter handgemaakt in de werkplaats in Baambrugge en op bestelling, een-op-een aan klanten geleverd. Omdat elke klant zijn specifieke wensen qua kleur en materiaal heeft, maakt B4 Bikes ze niet op voorraad. Behoudens twee dealers in Londen en Dubai worden de fietsen ook niet via winkels verkocht. Daardoor is de wachttijd voor internationale bestellingen opgelopen tot drie maanden. Ook het prijskaartje voor het transport is stevig, omdat elke fiets in een grote doos wordt geleverd. Door de lange wachttijd, de hoge vervoerskosten en het ontbreken van servicepunten voor reparatie loopt het bedrijf nu veel verkopen mis.

Daarom wil B4 Bikes de productie versnellen, de transportkosten verlagen, de levertijd verkorten en gaan samenwerken met lokale verkoop- en servicepunten. Het wil de meest bestelde modellen Indian Red en Black op voorraad maken, grotere aantallen half geassembleerde E-Cruizers per container verschepen naar de VS, Azië, Latijns-Amerika en Europa, daar laten afbouwen en via lokale dealers verkopen. Om dit te kunnen doen heeft het bedrijf een investering van 100.000 euro nodig. Daarom is B4 Bikes op 18 februari een crowdfundingactie gestart op Symbid. Die loopt tot en met 18 april.

//Einde bericht

Bron: B4 Bikes

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: donderdag 18 februari 2016, 11:12
Bron: EZPress Algemeen
Categorie: Algemeen
Tags: Dubai, India, Londen, Noordwijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry