Website ODR helpt bij problemen met online kopen

15/02
2016
UTRECHT (EZPress) - Vandaag lanceert de Europese Commissie een nieuwe website: de Online Dispute Resolution (ODR). Het is een digitaal platform dat Europese consumenten helpt om klachten over een online aankoop in Europa goedkoop, uniform en snel op te lossen buiten de rechtspraak om.

Consumenten kunnen via het ODR platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) een klacht over een online aankoop in hun eigen taal indienen. Dit platform verwijst de consument door naar een geschillencommissie die de klacht gaat behandelen. De commissie handelt de procedure online en binnen negentig dagen af. Komen de consument en ondernemer er ondanks deze bemiddelings-poging niet uit? Dan kunnen zij alsnog voor de juridische weg kiezen. Maar dit is niet het uitgangspunt.

Consumentenvertrouwen vergroten

Zestig procent van de ondernemers verkoopt geen producten aan consumenten in het buitenland. Vaak door belemmeringen en uit angst voor problemen. De Europese Commissie wil daar verandering in brengen. De ODR is een van de maatregelen die in het leven is geroepen om het consumentenvertrouwen in Europa te vergroten. Daarnaast stimuleert dit platform een uniforme klachtenafhandeling binnen Europa.

ODR-contactpunten

Elke EU-lidstaat heeft een ODR-contactpunt. In Nederland is dat het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht. Het ECC informeert consumenten over hun rechten en plichten bij een aankoop in een andere Europese lidstaat, Noorwegen of IJsland. Ook adviseert en assisteert het ECC Nederlandse consumenten bij geschillen met een ondernemer uit één van deze landen.

Meer informatie: www.eccnederland.nl

//Einde bericht

Bron: Europees Consumenten Centrum

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: maandag 15 februari 2016, 08:24
Bron: EZPress Algemeen
Categorie: Algemeen
Tags: IJsland, Noorwegen, Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry