Nederlandse breedbandpenetratie groeit naar 92,5 procent

07/12
2015
HOUTEN (EZPress) - De Nederlandse breedbandmarkt bleef groeien in het derde kwartaal van 2015, waardoor de huishoudpenetratie van breedband op 92,5 procent stond aan het einde van september 2015. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2015 Q3-rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt. De penetratie groeide met 2,4 procentpunten vergeleken met september 2014. De breedbandmarkt eindigde het derde kwartaal van 2015 met een totaal van 7,093 miljoen aansluitingen en een kwartaalgroei van 1 procent. De groei werd zoals gebruikelijk veroorzaakt door glasvezel. Ook was er weer groei bij kabelbreedband, na een zeldzame daling in het tweede kwartaal.

Breedband via glasvezel groeide met 5,8 procent in het kwartaal om eind september uit te komen op 13 procent van de breedbandmarkt. De groei van breedband via kabel was bijna 1 procent in het derde kwartaal, naar een totaal van 3,28 miljoen verbindingen. Kabel is daarmee nog steeds de grootste breedbandtechnologie van Nederland. Breedband via DSL bleef dalen, dit kwartaal met 0,4 procent, waarmee deze technologie uitkwam op 2,9 miljoen aansluitingen. Het marktaandeel van DSL kwam daarmee onder de 41 procent uit.

De grootste kabelaar van Nederland, Ziggo, groeide weer in het derde kwartaal. Ziggo kreeg er 29.000 aansluitingen bij, maar KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel) groeide net iets harder met 31.000 nieuwe aansluitingen. Aan het einde van het kwartaal was Ziggo nog steeds de grootste met een marktaandeel van 43,6 procent.Het aandeel van KPN groeide met 0,1 procentpunt, om uit te komen op 40,5 procent. Dit is hetzelfde niveau als aan het einde van 2013.

“Ondanks de steeds groter wordende verzadiging zal de breedbandmarkt naar verwachting in 2015 groeien met 2,6 procent, met een afgezwakte groei van 2 procent in 2016”, aldus Telecompaper Research Analyst Kamiel Albrecht. “De verwachting is dat glasvezel en kabel blijven groeien, waarmee de aanhoudende daling van breedband via DSL kan worden gecompenseerd.” Voor de periode 2015-2019 wordt een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent voorspeld in het aantal breedbandverbindingen.

Voor de redactie

De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2015 Q3’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). In het rapport staat data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse breedbandmarkt, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

//Einde bericht

Bron: Telecompaper

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: maandag 7 december 2015, 10:07
Bron: EZPress Telecom
Categorie: Internet en ICT
Tags: Houten, Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry