GA, General Aviation, veiligheid of treiterbeleid?

10/10
2015
Je ziet ze wel rijden, tankwagens met soms oude chauffeurs achter het stuur. Prachtige trucks met wel meer dan 30 ton zwaar giftige vloeistof, dit gezien de oranje waarschuwingsborden op de truck. Wanneer zo een vrachtwagen door de stad rijdt is dat een potentieel gevaar voor wel tienduizenden bewoners. De Chauffeur, of ander personeel van een transportbedrijf, mag gewoon zelf sleutelen aan deze vracht- of tankwagens. Er zijn maar weinig voorschriften voor.

Nu die sport vlieger op Teuge. Leuk vliegtuigje met slechts twee zitplaatsen, uit een kit gebouwd of gekocht af fabriek. Voor de veiligheid een parachute ingebouwd (in Duitsland verplicht) waaraan het hele vliegtuig kan hangen. Hoe zwaar mag dit vliegtuigje zijn? Met parachute 472,50 kg. Geen kilo meer!

Ik stel hem de vraag, waarom niet 600 kg zoals in de VS, Slowakije en Tsjechiƫ voor een ULM (=MLA) vliegtuigje? Dan wordt het een LSA en mag ik niet meer mijn bougies zelf vervangen, niet meer zelf remblokjes vervangen, niet meer mijn olie verversen en mijn olie filter vervangen. Kortom het wordt een uiterst kostbare zaak en daarvoor heb ik domweg het geld niet.

Maar 472,50 kg, kan je dan je vrouw meenemen, u heeft toch twee zitplaatsen? Nee dat kan niet want anders kan ik geen brandstof meenemen, en dat heb je toch nodig om te vliegen. Heeft u een brandblusser aan boord? Nee, want anders ben ik te zwaar en dan mag ik niet meer zelf sleutelen. Heeft u een moderne navigatie aan boord, of een auto piloot zodat u ook veilig op de kaart kunt kijken? Nee want anders ben ik te zwaar. Vliegt u altijd met wat reserve brandstof aan boord? Ook dat kan dus niet. Heeft u EHBO materiaal aan boord voor wanneer u eens ergens op het boerenland zou moeten landen? Nee anders ben ik te zwaar. Heeft u wellicht zwemvesten aan boord? Nee, want ook daarvoor ben ik anders te zwaar. Maar u heeft toch wel crashbestendige veiligheidsstoeltjes in uw kist? Nu dat al helemaal niet want dan heb ik geen gewichtsruimte meer om te tanken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, kortom veiligheid lijkt wel door de overheid te worden genegeerd. Heerlijk die regels met maar een doel, lijkt het, het dwars zitten van de ULM bezitters. Maar waarom? Veiligheid?

Dat dus zeker niet. Nee ik niet jij niet, dat lijkt het motto in de kleine luchtvaart. Het steeds maar weer moeilijker maken voor de sportvlieger, nu ook weer met vliegveld Lelystad. Dat vliegveld wordt straks 3 maal duurder dan nu begroot en iemand moet dat gaan betalen. General Aviation wordt straks met de tarifering uit Lelystad weggetreiterd en heeft bijna geen plaats meer om naar toe te gaan binnen Nederland. Ja helemaal naar de oostgrens van Nederland of naar de Belgische grens zodat hun klanten uit de randstad er niet meer heen kunnen voor een lesje.

Er is iets goed mis met het overdreven luchtvaartbeleid in Nederland, of met de politiek. De Hoogste tijd dat een waslijst van onnodige regels de vuilnisbak in gaat. Spaart ook nog eens kosten voor de overheid. Kijk eens naar Tsjechiƫ, topland met zweefvliegen, topland voor ontwerpen van vliegtuigjes. Kortom, het Nederlandse beleid doodt ieder initiatief.

Geef de kleine luchtvaart de ruimte en rek die rigide gewichtsregels eens wat op. Vraag, waarom kost een medische keuring voor een MLA vlieger in Nederland vanaf 300 euro en in Frankrijk bij een aangewezen huisarts inclusief een cardiogram, nog geen 50 euro? Dit zou toch ook in Nederland mogelijk moeten zijn?

Aanbeveling: Combineer MLA met LSA, een leeggewicht van 400 kg met een maximaal startgewicht van 600 kg. Zo kan je met 2 personen veilig vliegen en zelf je onderhoud doen en hoor je deze groep niet meer klagen. En geen vluchten ermee boven de steden, daar heeft niemand moeite mee.

Paul Grove
pgrove@reismedia.nl

P.s. Misschien dat al die functionarissen die nu duiken op elk incidentje in de overgereguleerde complete zieke kleine luchtvaart zich eens gaan bezighouden met de twee doden per dag in het wegverkeer, wellicht dat het daar net zo veilig wordt als de luchtvaart.

Datum: zaterdag 10 oktober 2015, 11:14
Bron: Luchtvaartnieuws
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Duitsland, Flevoland, Frankrijk, Lelystad, Slowakije

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry