SCHIPHOL - De vakbonden voor het vliegend en technisch personeel van KLM verschijnen woensdag in de Tweede Kamer in uniform om KLM-topman Pieter Elbers moreel te ondersteunen en zich te presenteren als gesprekspartner in de discussie over het belang van de groei van de nationale luchthaven Schiphol. De gesprekken tussen vertegenwoordigers uit de luchtvaartindustrie en de Tweede Kamer zijn een initiatief van CDA-kamerlid Martijn van Helvert.
Tijdens een hoorzitting kunnen uiteenlopende partijen zich presenteren aan de Nederlandse politiek. Onder de genodigden zijn, naast KLM-topman Pieter Elbers, ook Schiphol-directeur Jos Nijhuis. Belangrijk agendapunt is de positie van Schiphol als internationaal knooppunt. De mainportfunctie van de luchthaven staat onder druk door de financiële positie van thuismaatschappij KLM en de toenemende concurrentie uit zowel de onder- als bovenkant van de markt.
Prijsvechters
Aan de ene kant wordt KLM bevochten door prijsvechters als easyJet en Vueling, aan de andere kant groeit de concurrentie van netwerkmaatschappijen uit Turkije en de Golfregio.
Elbers en Nijhuis bijten het spits af. Daarna schuiven Joost Meijs en Sander Heijmans aan, de luchthavendirecteuren van respectievelijk Eindhoven Airport en Maastricht Aachen Airport. Nadat KLM en de luchthavens hun visie hebben gedeeld met de kamerleden, begint een sessie met andere luchtvaartmaatschappijen. Aan dat gesprek nemen afgevaardigden deel van easyJet, TUI/Arkefly, Corendon, brancheorganisatie BARIN en de pilotenvakbond VNV. De VNV zal ook spreken namens cabine- en grondpersoneel.
Tijdens de middagsessie komen andere belanghebbenden en wetenschappers langs. Onder de belanghebbenden zijn de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Flevoland, Milieudefensie en de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG). De bijeenkomst is openbaar en vindt plaats in de Troelstrazaal van de Tweede Kamer van 10.15 tot 16.00 uur.
Pilotenbond VNV zal het woord voeren mede namens de cabinebond VNC en de technici van de NVLT. De KLM-bonden zeggen hun bijdrage te hebben geleverd aan KLM door fors in te leveren op arbeidsvoorwaarden. Men is van mening dat nu ook vanuit Den Haag en Brussel een politiek statement moet komen om de Europese luchtvaartmaatschappijen overeind te houden.