Halfjaarcijfers NS

17/08
2015
Het eerste halfjaar van 2015 kwam 91,6% van de treinreizigers op tijd
aan. Enkele grote externe ict- en stroomstoringen rond Utrecht en Amsterdam
hadden veel gevolgen voor treinreizigers. Niet alleen operationeel was het een
roerig halfjaar, intern onderzoek bracht ernstige onregelmatigheden bij de
aanbesteding in Limburg aan het licht. De ceo en de voorzitter van de Raad van
Commissarissen zijn vertrokken.

Roger van Boxtel, de per 1 augustus aangetreden president-directeur: “NS
maakt een turbulente periode door. Opbouw van vertrouwen bij reizigers, politiek
en overheid staat de komende tijd centraal. Gezien de belangrijke
maatschappelijke taak van NS worden terecht hoge eisen gesteld aan integriteit
en de organisatie. Maatregelen zijn in gang gezet om de bedrijfsintegriteit te
borgen, tevens wordt een statutair directeur Governance, Risk & Compliance
aangesteld.”

Eerste half jaar van 2015 in vogelvlucht:

Gastvrijheid; de klanttevredenheid over het eerste half jaar was met
75,0% een half procentpunt lager dan over eerste halfjaar van 2014 (75,5%) door
meer storingen in het eerste kwartaal waar reizigers hinder van ondervonden.

Reizigerspunctualiteit; 91,6% van de reizigers kwam het eerste
halfjaar op tijd aan met een maximale vertraging van vijf minuten, waarbij ze
hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over het eerste halfjaar van 2014
was deze zogeheten ‘reizigerspunctualiteit’ nog 93,3%. De lagere score hangt
samen met onder meer het feit dat we in vergelijking tot 2014 dit eerste
halfjaar enkele grote externe verstoringen zagen en meer uitval van treinen.

Vervoerscapaciteit; vanwege behoud en de uitbreiding van de
OV-studentenkaart en de verwachte reizigersgroei zijn op korte termijn extra
Sprinters nodig. NS tekende daarom in april een contract met Stadler voor de
levering van 58 extra Sprinters (contractwaarde ca. euro 280 mln.). Vanaf
december 2016 gaan ze rijden op diverse plekken in het land.
Drempelloos reizen; vanwege de grote populariteit van OV-fiets komen
er de komende drie jaar 3.000 extra OV-fietsen bij. Met het nieuwe
KidsVrij-abonnement reizen kinderen (4 t/m 11 jaar) sinds 1 april gratis en
onbeperkt met een volwassene mee. Op station Amsterdam Centraal werd de derde
OV-servicewinkel geopend samen met het GVB.
Reisinformatie; de NS Reisplanner Xtra-app toont sinds kort ook
actuele reisinformatie van bus, tram en metro. Zo kunnen reizigers hun reis van
deur tot deur plannen en zien hoe laat hun overstap op het stads- en
streekvervoer is.
Europa en grensoverschrijdend vervoer; internationaal kunnen
reizigers naar België en Frankrijk sinds enkele maanden reizen met een e-ticket
op hun smartphone. 88% van de reizigers van NS International, gaf een 7 of hoger
voor de dienstverlening. In Schotland ging per 1 april de door NS-dochter
Abellio gewonnen ScotRail-concessie van start. Ook heeft Abellio de concessie
gewonnen om vanaf december 2018 twee lijnen van de Rhein-Ruhr-Express in
Duitsland te gaan exploiteren.
Stationsvernieuwing gaat volop door; het nieuwe station Delft, dat in
samenwerking met ProRail werd gerealiseerd, is dit voorjaar officieel geopend.
In Zwolle ging eind juni, eveneens in samenwerking met ProRail, de nieuwe
reizigerstunnel na een flinke verbouwing open. Op Amsterdam Centraal werden de
IJ-hal en de IJ-passage in gebruik genomen. Op steeds meer stations neemt NS
verder de OV-chippoortjes in gebruik. Na het eerste halfjaar van 2015 staat de
teller nu op 48 stations waar de poortjes in gebruik zijn. 
Overig; begin juni kwamen NS en de vakbonden tot afspraken over een
nieuwe cao voor de komende 29 maanden. Verder troffen NS, de overheid, de
politie en de vakbonden gezamenlijk extra maatregelen om agressie in het OV
terug te dringen naar aanleiding van enkele heftige incidenten. Zo zijn er
inmiddels gebiedsagenten gekomen op 20 stations en komen er extra camera’s.

Financiën

NS realiseerde over het eerste halfjaar van 2015 een omzet van € 2.369
miljoen, 16% meer dan in 2014 (€2.032 miljoen). Deze stijging werd met name
veroorzaakt door de Scotrail-concessie die per 1 april 2015 is ingegaan en door
een hogere omzet bij Abellio Greater Anglia. NS zag het aantal
reizigerskilometers op het binnenlandse net in het eerste halfjaar van 2015 met
ruim 2% stijgen in vergelijking met voorgaand jaar. De nettowinst over het
eerste halfjaar kwam uit op €56 miljoen ten opzichte van een netto winst van
€133 miljoen in de vergelijkbare periode in 2014. Deze daling werd hoofdzakelijk
veroorzaakt door verantwoording van enkele incidentele baten in 2014, waaronder
de overeenkomst met AnsaldoBreda en de vrijval van voorzieningen. De
investeringen namen toe van €218 miljoen in het eerste halfjaar 2014 naar €307
miljoen in het eerste halfjaar van 2015 als gevolg van investeringen in nieuw
materieel.

De komende jaren worden uitdagend voor NS. Noodzakelijke verdere verbetering van
de operationele performance leggen druk op de financiële resultaten. Mede gelet
op de noodzakelijke investeringen in materieel zal NS dan ook onverminderd op de
kosten moeten letten en door moeten gaan met het ingezette
resultaatsverbeteringsprogramma.

 

 

Noot aan de redactie

Zie www.ns.nl/jaarverslag voor het
halfjaarbericht en de belangrijkste (financiële) gegevens. Op
http://www.ns.nl/over-ns/wat-doen-wij

vindt u onder ‘klantoordelen en prestaties’ meer informatie over het eerste
halfjaar van 2015 en de ontwikkeling van de belangrijkste indicatoren. Voor meer
informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting: 030 – 235 70 70 of
persvoorlichting@ns.nl

NS

NS brengt per dag meer dan 2,5 miljoen reizigers in Europa op een duurzame
manier van deur tot deur met trein, bus, tram, OV-fiets of alternatieven als de
Zonetaxi en Greenwheels. Met 33.571 werknemers is NS (met dochterbedrijf
Abellio) actief in onder meer Nederland, Engeland en Duitsland. De Thalys, ICE
en de internationale Intercity’s van NS International zijn een aantrekkelijk en
duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op langere afstanden over de grens.
In Nederland brengt NS per dag ca. 1,2 miljoen reizigers met de trein naar hun
bestemming zonder files of parkeerproblemen. De treinen van NS zijn daarbij
klimaatvriendelijk. NS Stations is het stationsbedrijf van Nederland. Samen met
onze partners zorgen we voor aangename en levendige stationsomgevingen waar het
goed parkeren, werken, wonen of verblijven is. NS-dochter NedTrain zorgt voor de
treinen: van schoonmaak en technisch onderhoud tot volledige modernisering.

Voor meer informatie over NS en haar bedrijfsonderdelen kijk op
www.ns.nl/over-ns.


 

Datum: maandag 17 augustus 2015, 00:00
Bron: NS
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Amsterdam, Boxtel, Delft, Duitsland, Frankrijk, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Ruhr, Utrecht, Zuid-Holland, Zwolle

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry