Eindhoven Airport mag doorgroeien naar 43.000 vliegbewegingen

21/07
2015
EINDHOVEN - De luchthaven van Eindhoven mag tot 2020 doorgroeien naar 43.000 vliegtuigbewegingen. Dat blijkt uit een advies van Hans Alders aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat er ruimte is voor 3.500 extra vluchten per jaar. Indien er na het bereiken van 43.000 vliegtuigbewegingen ruimte ontstaat binnen de in het Luchthavenbesluit vastgelegde civiele geluidsruimte voor verdere ontwikkeling dan dient deze 50-50 verdeeld te worden tussen de luchthaven en de omgeving.

De groei wordt geleidelijk opgevoerd om de vastgelegde gebruiksruimte van 10,3 km2 niet ineens te laten volvliegen. Er is daarom sprake van een gestaffelde groei van maximaal 33.500 bewegingen in 2016; maximaal 37.000 bewegingen in 2017; maximaal 40.500 bewegingen in 2018 en 43.000 in 2019.

Er komt ook meer ruimte voor groei in de avonduren en in het weekend. Dit blijkt uit een brief van Hans Alders van de Alderstafel aan de De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld. De brief werd maandag 20 juli door Alders verstuurd.

In de brief staat verder dat er op zaterdag en zondag vanaf 08.00 uur in de ochtend mag worden gevlogen van en naar de luchthaven. Voor de op de luchthaven te vestigen home-carriers wordt een uitzondering gemaakt qua vliegtijden, staat in de brief van Alders te lezen. Deze mogen vanaf 7.00 uur met maximaal zes vliegtuigen vertrekken. In het eerste uur mogen maximaal 8 vliegtuigen van de home-carriers opstijgen.

Voor de realisatie van 15.000 extra vliegbewegingen in fase 2 is volgens Alders een uitbreiding van maximaal acht vliegbewegingen na 23.00 uur nodig. Op werkdagen geldt nu nog een reguliere openingstijd tot 23.00 uur. In het laatste uur van de dag mogen volgens het advies echter maximaal 6 en gemiddeld 4 toestellen van de home carriers landen.

Stabiele luchthaven
Volgens Alders is de betekenis van een stabiele aan de luchthaven gebonden home carrier voor de ontwikkeling van de luchthaven groot. Onder home carrier wordt hier verstaan elke vliegtuigmaatschappij die Eindhoven als home base kiest, wat betekent dat hij daar zijn vliegtuigen stationeert, voor de van en naar Eindhoven uit te voeren vluchten. Voorbeelden hiervan zijn Ryanair, Transavia en WizzAir.

Alders stelt vast in zijn brief aan Staatssecretaris Mansveld dat de openingstijden van Eindhoven behoren tot de kortste in Europa. 65 procent van de 162 onderzochte luchthavens zijn 24 uur per dag geopend. De overige minimaal 18 uur per dag. Eindhoven Airport heeft een openingsvenster van in totaal 16 uur (van 07.00 tot 23.00 uur) voor het reguliere verkeer, voor de homecarrier
is in het luchthavenbesluit een openingsvenster van in totaal 17 uur voor maximaal 4 bewegingen in de eerste fase en maximaal 8 bewegingen in de tweede fase.

Tegen het advies
Twaalf omliggende gemeenten -behalve de gemeente Eindhoven- zijn tegen het advies, onder meer omdat het tempo waarin de uitbreiding plaatsvindt te hoog ligt. Deze gemeenten willen ook dat er op zondag pas vanaf 8.00 uur gevlogen wordt. Het aantal late landingen door de week moet beperkt blijven tot hooguit 3 en deze moeten voor 23.30 uur binnen zijn.

Tags:

eindhiven

alderstafel

Datum: dinsdag 21 juli 2015, 22:34
Bron: Luchtvaartnieuws
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Eindhoven, Noord-Brabant

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry