MAASTRICHT - Maastricht Aachen Airport wil dat de volledige lengte van de startbaan van 2750 meter mag worden gebruikt voor widebody-vrachtvliegtuigen. Nu nog is die lengte beperkt tot 2500 meter. MAA wil met de aanvraag voor het nieuwe Luchthavenbesluit een wijziging ten opzichte van de huidige situatie aan te vragen.
Deze week zijn voor voorbereidingen gestart voor de aanvraag van een nieuw Luchtvaartbesluit bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat gebeurde eerder deze week met een presentatie van een tienjarenplan voor de luchthaven door de directie tijdens een van de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Maastricht (CRO MAA).
De CRO MAA is een structureel platform voor overleg tussen de luchthaven en haar omgeving en bestaat uit vertegenwoordigers van de luchthaven, de Luchtverkeersleiding, de lokale en regionale overheid en de omwonenden.
Het nieuwe Luchtvaartbesluit moet in de plaats komen van de huidige vergunning. In het nieuw vast te stellen Luchthavenbesluit worden onder andere grenswaarden en regels rond het gebruik van de luchthaven geregeld.
Uitgangspunt voor MAA is dat de wijziging van de toegestane baanlengte niet leidt tot overschrijding van de huidige contouren voor geluid en externe veiligheid. Om hier inzicht in te krijgen vindt in opdracht van MAA milieuonderzoek plaats.