Minister Kamp en Wei Liu

05/06
2015
Minister Kamp en ik hebben op dezelfde lagere school in Hengelo (O) gezeten. Maar dat is niet de reden dat we door Stef Have uitgenodigd waren om gisteren naar Seppe te komen. De reden was dat Stef gelooft in een concept, waarbij een zakenman voor de voordeur een snelweg heeft, en aan de achterdeur een landingsbaan. Daarom heeft hij een fors complex neergezet op Vliegveld Seppe.

Afgelopen donderdag ging het open. En daarom hield minister Kamp er een mooie toespraak. En schrijf ik een artikeltje op Luchtvaartnieuws. Jedem das Seine.

Want we waren erbij, bij de grote opening. Na een prachtige tocht met onze O-2 over een zon-doorbakken Nederland. Over vredige kasteeltjes langs de Linge en slaperige vinexwijken rond Geertruidenberg. En ja, golfbanen, erg veel golfbanen. Misschien iets te veel golfbanen zelfs. Daar kan er wel weer eentje van weg, dacht ik op een gegeven moment. Om een mooie landingsbaan te maken voor sportvliegtuigen, bijvoorbeeld.

We hadden Wei Liu bij ons, die ik vorige week bij Airbus in Hamburg ontmoet had. Ze wilde wel eens iets weten over de Nederlandse general aviation. Daar had ik haar in Duitsland nogal enthousiast over verteld. Ze wil er misschien een artikel over schrijven in haar luchtvaartblad, CAAC Magazine. Oplage 350.000. Meer dan alle luchtvaartbladen van de rest van de wereld samen.

Wei Liu was best onder de indruk. Logisch, want een dergelijk concept zou in China ook wel werken, denk ik. De infrastructuur is daar lang niet overal op niveau. Dan is het makkelijk als je een Pilatus PC-12 (die was er) een Beechcraft King Air (was er) of een Citation Mustang (was er ook) in de hangar onder je kantoor hebt staan. Naast de Mercedes 500SEC. Die kan dan aan de voorkant eruit. Zoals bij Stef. Meteen op de A58. En als je wat verder moet pak je de jet. Of de turboprop. 

Stef heeft een punt. Het privé-vliegtuig is een razendsnel vervoermiddel. Wordt ook steeds bruikbaarder, door gecertificeerde GPS-naderingen voor elk knollenveld. En steeds slimmere Garmins. Maar het wordt genekt door de rit van-en-naar het vliegveld. Dodelijk voor de tijdwinst op de middellange afstand. Net zoals vliegvelden die met sunset dicht gaan. Omdat de havenmeester (die ons trouwens weinig klantvriendelijk begroette op die heerlijke zomerdag) naar huis moet. Om op tijd te zijn voor de Postcodeloterijshow. Daardoor blijft die grote toekomst voor de zakelijke GA altijd een beetje onzeker.

Afijn, voor dergelijke negatieve gedachten was geen plek, daar op het zonnige platform bij Stef. Wel voor belangrijke mannen, strak in het pak. Voor mooie dames op hoge hakken. En voor opmerkelijk-vroege biertjes en witte wijntjes. Want Seppe ligt in Brabant. Dat weet u wel. Altijd een slagje mondainer dan het noorden.

Maar toch ook een serieus feestje. Met de Burgemeester van Breda. En Martin Schröder. En zelfs Minister Kamp. Ik weet dan ook niet of het zo gepast was dat die ondeugende Lex-de-piloot bij het weggaan de rookinstallatie van onze O-2 aanzette. Een grote wolk witte rook dwarrelde neer over heel Seppe. Habemus Papam! Ik bedoel: Habemus Breda Business Airport! Stef, succes!

Goof Bakker
gbakker@reismedia.nl

Datum: vrijdag 5 juni 2015, 22:34
Bron: Luchtvaartnieuws
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Breda, China, Duitsland, Geertruidenberg, Hamburg, Hengelo, Noord-Brabant, Overijssel

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry