Onzin komt lager in Google-zoekresultaten te staan

03/03
2015
Google gaat belangrijke wijzigingen maken in de zoekresultaten.

Des te meer inkomende links, des te hoger een webpagina in Google’s zoekresultaten terecht komt. Tot nu toe maakt niet uit of de inhoud onzin is. Daar kan weleens verandering in komen.

Wat je ook maar wilt geloven als jouw waarheid je kan jouw waarheid bevestigen door op Google te zoeken. Maakt niet uit of het onzin is of niet. Het kaf is bijna niet meer van het koren te scheiden. De mythes rondom allerlei wondermiddelen tegen kanker, het enorme gevaar van vaccineren en de geweldige gezondheidsvoordelen van Himalaya-zout prijken als keiharde waarheden bovenaan de Google zoekresultaten.

Het maakt niks uit dat er in het hele Himalaya-gebergte geen zoutmijn te vinden is en dat het 'Himalaya'-zout uit een Pakistaanse mijn gewonnen wordt op een afstand van 300 kilometer van de bergen. Het maakt ook geen ruk uit dat er in Himalaya zout lood, kwik en andere zware, giftige metalen in miniscule hoeveelheden zitten. Himalaya-zout is gewoon gezond, beter nog, het heeft dankzij de tientallen mineralen die ook in bijna te verwaarlozen hoeveelheden in het hemelse zout voorkomen zelf een geneeskrachtige werking... Het staat immers op Google en nog wel bovenaan ook.

Ander model

Dit soort onzin gaat mogelijk veranderen. Op het moment is het nog zo dat de Google-zoekmachine kijkt naar de hoeveelheid inkomende links naar webpagina’s. De pagina met de meeste links komt bovenaan in de zoekresultaten.

Google onderzoekt momenteel een ander model waarbij het de inhoudelijke betrouwbaarheid van de feiten meet om de pagina een score te geven. Het meet niet langer het aantal inkomende links van andere sites maar het aantal incorrecte feiten. De meting wordt getoetst via de Knowledge Vault-database van Google. Deze staat vol met 'feiten' waarvan men op het internet het er unaniem mee eens is dat het betrouwbare informatie is. Dit wordt gezien als een redelijk betrouwbaar ijkpunt voor feitelijke waarheden. De meting levert een Knowledge-Based Trust score op. Hoe meer feiten op een webpagina elkaar tegenspreken des te lager de score.

Of en wanneer Google eventueel hun zoekmachine via deze methode gaat aanpassen is onbekend. Mocht dat het geval zijn dan kunnen we de nodige rellen verwachten. Niet van mij, want ik ben een scepticus. Ik zou het fijn vinden als de zoekresultaten de fabeltjes verzonnen door marketeers die hun potjes Oninteressant-gebergte zout met zware metalen aan de man willen brengen met een grote korrel zout nemen.

Datum: dinsdag 3 maart 2015, 12:01
Bron: Bright
Categorie: Wetenschap
Tags: Bergen, Limburg, Noord-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry