Google-computer leert zichzelf beter gamen dan pro's

26/02
2015
Een machine van het door Google gekochte DeepMind speelt klassieke Atari-games beter dan menselijke pro-gamers.

Een computerprogramma van DeepMind heeft zichzelf 49 oude Atari-games leren spelen, waaronder klassiekers als Pong, Breakout en Space Invaders. In ongeveer de helft van de games bleek de computer even goed of beter dan een menselijke pro-gamer. Volgens onderzoekers van DeepMind is dit de eerste keer dat een systeem dit kan doen met een breed scala aan complexe handelingen.

Computer vs mens

`Tot nu toe werden zelflerende computers alleen gebruikt voor relatief simpele problemen`, zegt Demis Hassabis van DeepMind. `Nu hebben we het programma problemen laten oplossen die voor mensen al heel lastig zijn.`

Dat een computer mensen verslaat is overigens niet nieuw. IBM's Deep Blue computer versloeg wereldkampioen schaken Garry Kasparov in 1997 al in een wedstrijd. Het verschil is echter dat die computer toen van veel meer informatie werd voorzien. DeepMinds computerprogramma kreeg alleen hele basale informatie over het spel voordat hij eraan begon en kreeg als doel mee de highscore te halen, de rest moest het programma zelf uitvogelen.

bekijk op YouTube

Beter dan pro's

In 29 games was de computer aantoonbaar beter dan menselijke pro's. Sommige games, waaronder Pac-Man en Private Eye, bleken erg lastig. Ver vooruit kijken voor tactische beslissingen was lastig, ook snapte de computer power-ups niet.

DeepMind werd begin 2014 door Google overgenomen. De technologie wordt onder meer gebruikt in de zoekmachine en het vertaalprogramma van Google.

Datum: donderdag 26 februari 2015, 14:12
Bron: Bright
Categorie: Wetenschap

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry