Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015

19/02
2015
ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer
treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt
op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig
nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten
is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden
van de werkzaamheden.

Nieuw perron en nieuwe sporen

Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000
reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000
reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden
breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal
legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het
achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze
werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht
passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te
laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken.

Tijdelijke wijzigingen voor reizigers

Naast werkzaamheden 's nachts en in diverse weekenden gelden in drie perioden
aanpassingen van de dienstregeling:

Van 23 maart tot 13 juli 2015

Door de aanleg van het nieuwe perron kunnen er minder treinen stoppen op het
naastgelegen perron (sporen 18/19). Reizigers moeten rekening houden met
aankomst op en vertrek van andere perrons. Door de beperkte spoorcapaciteit
rijdt een aantal Intercity's met kortere treinen dan reizigers gewend zijn. Dit
betekent dat enkele Intercity's op de trajecten Den Haag - Utrecht, Rotterdam -
Utrecht en Leiden - Utrecht tijdelijk drukker zijn in de spits. NS laat zoveel
mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten.

De Intercity vanuit Den Haag naar Utrecht krijgt weer een aansluiting op de
Intercity naar Amersfoort.

In de eerste periode 23 maart tot en met 10 april wijzigt de dienstregeling van
de Sprinter tussen Woerden en Utrecht, er rijden minder Sprinters op werkdagen
tot 20.00 uur.

Van 13 juli tot en met 13 september 2015

In de zomerperiode worden achtreenvolgens de sporen 14 en 15 vernieuwd. Dit
heeft gevolgen voor overstappende reizigers op Utrecht Centraal vanuit
Amsterdam/Schiphol richting Arnhem/Eindhoven. Van Amsterdam Centraal naar Arnhem
en Eindhoven is overstappen aan de andere kant van het perron op Utrecht
Centraal tijdelijk niet mogelijk. Er blijven reismogelijkheden op het traject,
reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

Van 13 juli tot 13 december 2015

De nieuwe sporen 20/21 worden in gebruik genomen en de sporen 18/19 worden
vernieuwd.

In deze periode wijzigt de dienstregeling op station Utrecht Lunetten. Vanuit
Utrecht Centraal stopt de Sprinter naar Tiel niet in Utrecht Lunetten. Dit is nu
al het geval in tegengestelde richting. De Sprinters van en naar Den Bosch
blijven wel stoppen op dit station.

Tegelijkertijd ontstaat een rechtstreekse Sprinterverbinding tussen Woerden en
Geldermalsen.

Naar een nieuw Utrecht Centraal

Het spoor rond Utrecht Centraal is van groot maatschappelijk en economisch
belang voor de bereikbaarheid van heel Nederland. Om betrouwbare
spoorverbindingen rond Utrecht te kunnen waarborgen investeert ProRail in
samenwerking met NS, gemeente Utrecht en het ministerie van Infrastructuur en
Milieu in de vernieuwing en uitbreiding van stations en het spoor in en rond
Utrecht.

Om ruimte te scheppen voor meer treinen wordt het emplacement Utrecht
vernieuwd, evenals sporen en perrons. Door de sporen meer in rechte banen te
leggen, wordt een soepele doorstroming van meer treinen mogelijk gemaakt. De
werkzaamheden zijn in 2017 afgerond: wat betekent dat reizigers ook in 2016
rekening moeten houden met gewijzigde vertreksporen, soms een bus in plaats van
een trein of extra overstappen. Utrecht Centraal blijft bereikbaar per trein.
Tegelijkertijd bouwen we verder aan de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Dit
biedt in de toekomst veel meer reiscomfort voor gebruikers van zowel trein, tram
als bus.

Datum: donderdag 19 februari 2015, 00:00
Bron: NS
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Gelderland, Geldermalsen, Leiden, Noord-Brabant, Noord-Holland, Rotterdam, Tiel, Utrecht, Woerden, Zuid-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry