Elk half uur een trein wordt de minimumstandaard

11/12
2014
Ook laatste vier NS-lijnen krijgen overdag minimaal elk half uur een trein

Treinen rijden in het weekend later door
Meer treinen van en naar het oosten
Nachtelijke bereikbaarheid Schiphol verbetert

Op zondag 14 december 2014 gaat de nieuwe NS-dienstregeling voor 2015
in. Dit nieuwe ‘spoorboekje’ heeft voor de reiziger een aantal verbeteringen in
petto. Zo gaat NS meer treinen rijden, wat blijkt uit de nieuwe
minimumstandaard. Hierdoor krijgt doordeweeks elk station (in elke richting)
overdag minstens één keer per half uur een trein. Verder rijden de treinen in
het weekend later door en gaan de nachttreinen naar Schiphol weer elke nacht
rijden.

Door het invoeren van de minimumstandaard gaan op vier NS-trajecten meer
Sprinters rijden: Arnhem-Ede/Wageningen, Breda–Dordrecht, Roosendaal–Dordrecht
en Heerlen-Sittard. Alléén nog op deze vier trajecten kan het momenteel nog
voorkomen dat een reiziger in de daluren maar één keer per uur de trein kan
pakken. ,,Wij vinden dat onze reizigers er op moeten kunnen rekenen dat zij
overdag binnen een half uur een trein hebben, schetst Timo Huges,
president-directeur NS. ,,Daarmee weten reizigers beter waar ze aan toe zijn en
geef je ze als het ware steeds meer het stuur van hun eigen treinreis in handen.
Vandaar deze minimumstandaard. Overigens rijden wij op de meeste trajecten al
veel meer treinen per uur.’’

Latere treinen in het weekend

Een andere verandering in dienstregeling 2015 is dat treinen in het weekend
later doorrijden. Voortaan rijdt NS op vrijdag en zaterdag treinen tot omstreeks
01.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar
omliggende steden, zoals Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers kunnen hierdoor
later naar die bestemmingen reizen, soms wel een uur (van Utrecht naar Zwolle of
Deventer) of twee uur (van Nijmegen/Arnhem naar Utrecht) later. NS verwacht
hierdoor extra reizigers, zoals uitgaanspubliek, te bedienen.

Meer treinen van en naar het oosten

Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer Intercity’s rijden
omdat NS daar meer reizigers verwacht. De extra treinen (drie in plaats van twee
keer per uur) rijden overdag tussen de ochtend- en avondspits. De frequentie in
de spits blijft met vier keer per uur gelijk.  Naast vaker een trein levert dit
ook reistijdwinsten op (10 tot 30 minuten), omdat aansluitingen verbeteren.

Nachtelijke bereikbaarheid Schiphol verbetert

Vanaf dienstregeling 2015 rijden er weer iedere nacht treinen van en naar
Schiphol. In de huidige dienstregeling (2014) rijden als gevolg van
werkzaamheden van ProRail enkele nachten per week geen treinen, maar bussen
tussen Schiphol en Amsterdam. In het nieuwe spoorboekje kan de reiziger weer
elke nacht per trein naar de luchthaven.

Nieuw station: Nijmegen Goffert

Tussen Nijmegen en Wijchen wordt met ingang van de nieuwe
dienstregeling het nieuwe station Nijmegen Goffert geopend. Op dat traject gaan
in de spits meer Sprinters rijden (vier keer per uur in plaats van twee keer per
uur). Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersbehoefte.

Internationale verbeteringen

De Intercity Brussel, die nu nog 12 keer per dag van en naar Den Haag HS rijdt,
rijdt vanaf zondag weer door naar Amsterdam. Deze Intercity doet dus weer beide
hoofdsteden aan en gaat als vanouds 16 keer per dag rijden vanaf Amsterdam
Centraal via Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. In
België rijdt deze trein onder meer via Antwerpen en luchthaven Brussel naar zijn
eindbestemming Brussel Zuid.

NS en Deutsche Bahn (DB) verzorgen voortaan een extra vroege Intercity vanuit
Amsterdam Centraal (vertrek 05.00 uur) naar Berlijn op maandag tot en met
zaterdag. Dit komt tegemoet aan de vraag van veel reizigers. Zij kunnen namelijk
twee uur eerder dan nu, nog in de ochtend, in Berlijn aankomen. Een prettige
bijkomstigheid is dat deze trein in Nederland (tot Hengelo) als een binnenlandse
Intercity rijdt, waardoor ook binnenlandse reizigers een vroege (extra)
verbinding tussen west en oost krijgen.

Werkzaamheden aan het spoor

ProRail vernieuwt ook in 2015 het spoor en stations. Spoorknooppunten
worden slimmer ingericht en stations gemoderniseerd om beter en meer
treinverkeer mogelijk te maken. De werkzaamheden van ProRail kunnen hinder
veroorzaken voor reizigers. De grootste werkzaamheden zijn rondom Utrecht,
Schiphol, Delft en Eindhoven.

Online op NS.nl

De nieuwe dienstregeling is te raadplegen via de reisplanner op
www.ns.nl.


Webcare-team langer bereikbaar

NS grijpt dit nieuwe spoorboekje aan om vanaf zondag de openingstijden van het
NS-webcare-team  te verruimen. Dit team is voortaan dagelijks online tot 23.00
uur, in plaats van 20.00 uur, en te bereiken via
Twitter (@ns_online) of
Facebook
(facebook.com/nederlandsespoorwegen). 

Datum: donderdag 11 december 2014, 00:00
Bron: NS
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, België, Berlijn, Breda, Brussel, Delft, Deventer, Dordrecht, Duitsland, Ede, Eindhoven, Gelderland, Heerlen, Hengelo, Limburg, Nijmegen, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, Wa

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry