Elk half uur een trein wordt de minimumstandaard

23/10
2014
In Dienstregeling 2015

Ook laatste vier NS-lijnen krijgen overdag minimaal elk half uur een trein

Treinen rijden in het weekend later door
Meer treinen van en naar het oosten
Nachtelijke bereikbaarheid Schiphol verbetert

Op zondag 14 december 2014 gaat de nieuwe NS-dienstregeling voor 2015
in. Dit nieuwe ‘spoorboekje’ heeft voor de reiziger een aantal verbeteringen in
petto. Zo gaat NS meer treinen rijden, wat blijkt uit de nieuwe
minimumstandaard. Hierdoor krijgt elk station (in elke richting) overdag
minstens één keer per half uur een trein. Verder rijden de treinen in het
weekend later door en gaan de nachttreinen naar Schiphol weer elke nacht
rijden.

Door het invoeren van de minimumstandaard gaan op vier NS-trajecten meer
Sprinters rijden: Arnhem-Ede/Wageningen, Breda–Dordrecht, Roosendaal–Dordrecht
en Heerlen-Sittard. Alléén nog op deze vier trajecten kan het momenteel nog
voorkomen dat een reiziger in de daluren maar één keer per uur de trein kan
pakken. ,,Wij vinden dat onze reizigers er op moeten kunnen rekenen dat zij
overdag binnen een half uur een trein hebben`, schetst Timo Huges,
president-directeur NS. ,,Daarmee weten reizigers beter waar ze aan toe zijn en
geef je ze als het ware steeds meer het stuur van hun eigen treinreis in handen.
Vandaar deze minimumstandaard. Overigens rijden wij op de meeste trajecten al
veel meer treinen per uur.’’

Latere treinen in het weekend

Een andere verandering in dienstregeling 2015 is dat treinen in het
weekend later doorrijden. Voortaan rijdt NS op vrijdag en zaterdag treinen tot
omstreeks 01.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de
Randstad naar omliggende steden, zoals Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers
kunnen hierdoor later naar die bestemmingen reizen, soms wel een uur (van
Utrecht naar Zwolle of Deventer) of twee uur (van Nijmegen/Arnhem naar Utrecht)
later. NS verwacht hierdoor extra reizigers, zoals uitgaanspubliek, te bedienen.

Meer treinen van en naar het oosten

Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer
Intercity’s rijden omdat NS daar meer reizigers verwacht. De extra treinen (drie
in plaats van twee keer per uur) rijden overdag tussen de ochtend- en
avondspits. De frequentie in de spits blijft met vier keer per uur gelijk. NS
zet met deze verbetering een volgende stap in de frequentieverhoging tussen de
Randstad en Apeldoorn/Deventer. Naast vaker een trein levert dit ook
reistijdwinsten op (10 tot 30 minuten), omdat aansluitingen verbeteren.

Nachtelijke bereikbaarheid Schiphol verbetert

Vanaf dienstregeling 2015 rijden er weer iedere nacht treinen van en naar
Schiphol. In de huidige dienstregeling (2014) rijden als gevolg van
werkzaamheden van ProRail enkele nachten per week geen treinen, maar bussen
tussen Schiphol en Amsterdam. In het nieuwe spoorboekje kan de reiziger weer
elke nacht per trein naar de luchthaven Schiphol.

Nieuw station: Nijmegen Goffert

Tussen Nijmegen en Wijchen wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling het
nieuwe station Nijmegen Goffert geopend. Op dat traject gaan in de spits meer
Sprinters rijden (vier keer per uur in plaats van twee keer per uur). Hiermee
speelt NS in op de groeiende vervoersbehoefte. De frequentieverhoging is
mogelijk door nieuwe infrastructuur.

Internationale verbeteringen

Ook zet NS in de nieuwe dienstregeling in op 16 treinen per dag tussen
Amsterdam en Brussel. Deze Intercity doet weer beide hoofdsteden aan en gaat dus
als vanouds rijden vanaf Amsterdam Centraal via Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam
en Dordrecht en Roosendaal. In België rijdt deze trein onder meer via Antwerpen
en luchthaven Brussel naar zijn eindbestemming Brussel Zuid.

NS en Deutsche Bahn (DB) rijden voortaan een extra vroege Intercity vanuit
Amsterdam Centraal (vertrek 05.00 uur) naar Berlijn op maandag tot en met
zaterdag. Dit komt tegemoet aan de vraag van veel reizigers. Zij kunnen namelijk
twee uur eerder dan nu, nog in de ochtend, in Berlijn aankomen. Een prettige
bijkomstigheid is dat deze trein in Nederland (tot Hengelo) als een binnenlandse
Intercity rijdt, waardoor ook binnenlandse reizigers een vroege (extra)
verbinding tussen west en oost krijgen.

Werkzaamheden aan het spoor

ProRail vernieuwt ook in 2015 het spoor en stations. Spoorknooppunten
worden slimmer ingericht en stations gemoderniseerd om beter en meer
treinverkeer mogelijk te maken. De werkzaamheden van ProRail kunnen hinder
veroorzaken voor reizigers. De grootste werkzaamheden zijn rondom Utrecht,
Schiphol, Delft en Eindhoven.

Online op NS.nl

De nieuwe dienstregeling is te raadplegen via de reisplanner op
ns.nl.

Datum: donderdag 23 oktober 2014, 00:00
Bron: NS
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, België, Berlijn, Breda, Brussel, Delft, Deventer, Dordrecht, Duitsland, Ede, Eindhoven, Gelderland, Heerlen, Hengelo, Limburg, Nijmegen, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, Wa

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry