Boeing en COMAC halen biobrandstof uit bakolie

22/10
2014
HANGZHOU - Boeing en de Chinese vliegtuigfabrikant COMAC hebben in China gezamenlijk een demonstratielocatie geopend voor de productie van biobrandstof uit afgewerkte bakolie. Beide bedrijven schatten dat in China op termijn jaarlijks 1,8 miljard liter vliegtuigbrandstof kan worden geproduceerd uit 'gutter oil'.

Boeing en COMAC zijn sponsors van de faciliteit in Hangzhou, die China-U.S. Aviation Biofuel Pilot Project is gedoopt. Het productieniveau op de demonstratiefaciliteit is met 650 liter per dag zeer bescheiden. Het doel is dan ook om de technische en economische haalbaarheid van productie op grotere schaal te onderzoeken.

Boeing meldde eerder dat China jaarlijks 29 miljoen ton bakolie consumeert; de luchtvaartsector in het Aziatische land verbruikt ‘slechts’ 20 miljoen ton kerosine. Afgewerkte bakolie biedt daarmee volgens Boeing kansen voor de productie van duurzame vliegtuigbrandstof. De luchtvaartsector maakt een sterke groei door in China. Tot 2033 is er in het land behoefte aan meer dan zesduizend nieuwe verkeersvliegtuigen.

Verduurzaming
Boeing en COMAC openden in 2012 een gezamenlijk centrum dat onderzoek gaat doen naar een verduurzaming van de commerciële luchtvaart. Het Boeing-COMAC Aviation Energy Conservation and Emissions Reductions Technology Center werkt samen met Chinese universiteiten en onderzoeksinstituten om meer kennis te verkrijgen over duurzame biobrandstoffen en luchtverkeersmanagementsystemen.

Vliegen op biobrandstof gemaakt van oud frituurvet is niet nieuw. Wereldwijd zijn er al 1600 commerciële vluchten op uitgevoerd, onder meer door KLM.

Tags:

boeing

comac

biobrandstof

Datum: woensdag 22 oktober 2014, 18:35
Bron: Luchtvaartnieuws
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: China, Hangzhou

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry