Kinderen leren zichzelf lezen via 'serious game'

15/09
2014
Jan Hendrickx van EXOVA is zeer tevreden over de samenwerking met de informaticastudenten. "De studenten hebben niet alleen technisch en grafisch een mooie game opgeleverd, nog belangrijker is hun eigen enthousiasme dat door de hele game te voelen en te zien is."

LetterRijk

LetterRijk kan thuis en op school worden gespeeld en is beschikbaar voor zowel PC als tablet en zowel voor Apple, Android als Windows. Ouders en leerkrachten kunnen de ontwikkelingen van het kind monitoren. "Kinderen op de basisschool leren meestal pas vanaf groep 3 lezen, maar er zijn genoeg kinderen die veel eerder kunnen en willen leren lezen", licht Hendrickx toe. "LetterRijk biedt hen de mogelijkheid om dat op een speelse manier in hun eigen tempo en op hun eigen niveau te doen."

Game Project

LetterRijk is ontwikkeld door tweede- en derdejaars Utrechtse informaticastudenten die de richting game technologie volgen. In het Game Project vormen ze in een team van tien studenten hun eigen game studio en voeren een opdracht uit voor een externe partij. Daarbij werken ze samen met studenten van het Grafisch Lyceum in Utrecht. Ieder team heeft een eigen werkruimte en een budget voor speciale apparatuur of software tot zijn beschikking.

Uitdaging

LetterRijk is in twee fasen, dus door twee teams studenten, ontwikkeld. Het was voor de studenten een uitdagend project, aldus begeleidend docentonderzoeker dr. Frank Dignum: "Ze moesten zorgen dat de game ook gespeeld kan worden door kinderen die nog niet kunnen lezen en toch snel en soepel functioneert op zowel PC's als tablets."

Voor de studenten was het project op meerdere fronten leerzaam. "Software ontwikkelen bleek meer dan alleen sleutelen aan de technische kant’, vertelt student Kwok he Chu. "We ontdekten al snel dat binnen zo’n groot team een goede communicatie essentieel is." De studenten hebben de game tijdens de ontwikkeling ook getest op meerdere scholen. "Het was enorm leuk om het spel in actie te zien en de kinderen het spel te zien spelen."

Serious games

In het onderwijs worden steeds vaker serious games gebruikt. Zo ontwikkelden andere studenten in het Game Project een game voor het oefenen van gespreksvaardigheden met patiënten. Ook deze game gaat door de opdrachtgever worden gebruikt. Een ander team ontwikkelde voor de Utrechtse Universiteitsbibliotheek een game om studenten zelfstandig te leren informatie op te zoeken. Hiermee gaat een pilot uitgevoerd worden.

 

Datum: maandag 15 september 2014, 14:51
Bron: Universiteit Utrecht
Categorie: Wetenschap
Tags: Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry