Kaalslag cafés strop voor brouwerijen

01/09
2014
Er vindt een veldslag plaats in het Nederlandse cafélandschap. In slechts vijf jaar tijd is het aantal cafébars in ons land gedaald van 8400 tot 7200. Banken spreken inmiddels over een kaalslag, want in 2001 waren er nog 11.000 cafés in ons land.

Brouwers tuimelen momenteel over elkaar heen om te redden wat er te redden valt. Het ene na het andere verkooppunt sluit noodgedwongen zijn deuren.

Marktleider Heineken kreeg de zwaarste klappen. Het populaire biermerk zag in slechts vijf jaar tijd het aantal verkooppunten in de horeca met 10 procent teruglopen. Landelijk gezien daalde het van 38,1 procent in het tweede kwartaal van 2010 tot 34,4 procent in het tweede kwartaal van dit jaar.

Eind vorig jaar heeft het bedrijf de tegenaanval ingezet en zet sindsdien met uiterst concurrerende contractaanbiedingen de hele brouwerij- en caféwereld op scherp. Met name in de hotelwereld en bij hippe nieuwe horeca-uitspanningen pakt Heineken sinds een paar maanden weer punten. De teruglopende cafémarkt doet de sector ongelooflijk pijn.

Tegelijkertijd staat de biermarkt zwaar onder druk. De consumptie daalt al jaren, vooral ten gunste van wijn. En de economische tegenwind, sinds 2008, waarbij de consument de hand op de knip houdt, hakt er ook in. Ook het rookverbod telt mogelijk negatief mee voor de caféhouders.

Datum: maandag 1 september 2014, 11:53
Bron: Telegraaf
Categorie: Algemeen

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry