Nabestaanden worden opgezadeld met afwikkeling social media

02/12
2013
BAARN (EZPress) - Nederlanders denken niet na over wat er moet gebeuren met hun social media profielen als ze er zelf niet meer zijn. Ze zadelen de nabestaanden op met het afhandelen van de online accounts op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. Dit blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering.

“De nabestaanden hebben naast hun verdriet ook een zware taak. Vaak is het niet duidelijk op welke sociale media de overledene actief was, wat er met het betreffende account moet gebeuren en hoe de nabestaanden toegang krijgt tot het profiel. Dit leidt soms tot pijnlijke situaties bij vriendschapssuggesties of verjaardagfelicitaties”, aldus Emile de Jong, directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.

Uit het onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering blijkt dat 65% nog nooit heeft nagedacht over wat er met hun social media profielen moet gebeuren als men zelf is overleden. Als men dat wel doet wil ruim de helft alles volledig verwijderd hebben. Hiervoor moeten vooral de nabestaanden opdraaien, want 88% heeft zelf nog niks geregeld en men vindt dit met name een taak voor de nabestaanden.

Social Media Testament

Al in 2011 ontwikkelde Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament waarmee gemakkelijk kan worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Op basis van het huidige onderzoek is het Social Media Testament verder ontwikkeld en ook beschikbaar als Facebook App. Met een Social Media Testament weten de nabestaanden precies wat er met het digitale nalatenschap moet gebeuren.

Aanpassen en verwijderen door nabestaanden

Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 62% van de respondenten de nabestaande als de meest geschikte persoon ziet om dit te regelen. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een ‘Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene’ geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Digitale nalatenschap onbemind onderwerp

Hoewel social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn in Nederland steeds meer en intensiever gebruikt wordt, is het thema digitale nalatenschap nog niet bekend. In 2011 had 31,45% wel eens nagedacht over hun digitale nalatenschap op online sociale media. In 2013 is dat percentage met bijna 4% gestegen naar 35%.

Met haar onderzoeken en het Social Media Testament hoopt Nuvema een bijdrage te leveren aan de bewustwording rond dit onderwerp. Uit ervaring blijkt dat niet nadenken over je digitale nalatenschap voor veel last voor nabestaanden zorgt en heeft als gevolg dat er op social media veel spookaccounts rondwaren.

Over Nuvema Uitvaartverzekering

Nuvema Uitvaartverzekering bestaat sinds 1949 en heeft ruim 300.000 klanten in heel Nederland. Door de persoonlijke aandacht van de 50 vertegenwoordigers en de nauwe contacten met 300 lokale uitvaartverzorgers is de uitvaartverzekering van Nuvema op maat gemaakt en daardoor volledig passend bij de uitvaartwensen.

Onderzoeksopzet

In oktober 2013 onderzocht Multiscope in opdracht van Nuvema Uitvaartverzekering onder 1000 Nederlandse consumenten of zij hebben nagedacht over hun digitale nalatenschap en wat er met hun online erfenis zou moeten gebeuren. De volledige resultaten en onderzoeksopzet zijn te vinden op www.nuvema.nl.

http://www.nuvema.nl/over-nuvema/nieuws/nabestaanden-opgezadeld-met-social-media


//Einde bericht

Bron: Nuvema

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: maandag 2 december 2013, 12:56
Bron: EZPress ICT
Categorie: Internet en ICT
Tags: Baarn, Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry