Innovatie familiebedrijf steunt op sociale netwerken

17/01
2013
Het proefschrift van Ilse Matser, tevens directeur van het Centrum voor het Familiebedrijf, richt zich op de vraag in welke mate de betrokkenheid van de familie van invloed is op de bedrijfsprestaties. Het proefschrift bestaat uit vier deelonderzoeken waarin ongeveer 1000 familiebedrijven worden onderzocht. De resultaten in het proefschrift ondersteunen en nuanceren verschillende theorieën over familiebedrijven en bieden handvatten voor verder onderzoek.

Waarde van extern netwerk onderschat

De resultaten in het proefschrift geven een indicatie van het belang van 'social capital' voor de bedrijfsresultaten van private ondernemingen. Investeren in de interpersoonlijke relaties binnen de groep eigenaren loont. Het proefschrift breekt verder een lans voor het betrekken van externen bij familiebedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat familiale ondernemers relatief laag scoren op het actief herkennen en benutten van mogelijkheden vanuit hun netwerk bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Familiale ondernemers hebben te weinig oog voor innoverende impuls die externe netwerken hen kunnen bieden. Ook in ondernemingen gedreven door levenspartners blijkt het betrekken van externen een positieve invloed te hebben op de financiële prestaties.

Tijdig aandacht voor overdracht

De resultaten van het onderzoek laten zien dat een klimaat dat gericht is op de overdracht van ervaringskennis een positief effect heeft op de bedrijfscontinuïteit na de bedrijfsopvolging. Onder ervaringskennis (tacit knowledge) verstaan we kennis die niet goed op papier te vangen is maar wel cruciaal is voor het bedrijf. Een goed voorbeeld van het laatste is vakmanschap dat wordt overgebracht van generatie op generatie. Tijdige aandacht voor de ontwikkeling van een volgende generatie als toekomstige leiders van het familiebedrijf is van hieruit gezien een waardevolle investering.

Meer aandacht voor familiebedrijven van belang

Met haar promotie pleit Ilse Matser voor meer aandacht voor familiebedrijven in het bedrijfseconomisch onderwijs, overheidsbeleid en wetenschap. “Gezien de impact van deze groep bedrijven op de Nederlandse economie is het belangrijk dat de bestaande kennis ‘common knowledge’ wordt. Het bedrijfseconomisch onderwijs richt zich nu nog te vaak op de context van beursgenoteerde bedrijven. Verdere kennisontwikkeling is cruciaal, waarbij het noodzakelijk is dat de wetenschap de verbinding zoekt met ervaringen in de praktijk en andersom. We weten al het een en ander, maar we weten vooral ook nog een heleboel niet. Via onderwijs, beleid en adviespraktijk dienen we de positie van familiebedrijven als pijler van onze economie verder te versterken.”

Promotie

Drs. Ilse Matser promoveert op 18 januari om 14.30 uur in het Academiegebouw, Domplein 29 in Utrecht. Haar proefschrift is getiteld: ‘Strategic Resources and Family Firm Performance’.

Datum: donderdag 17 januari 2013, 14:04
Bron: Universiteit Utrecht
Categorie: Wetenschap
Tags: Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry