Tijd dringt voor wielerploeg van Bobbie Traksel

01/11
2013
Bobbie Traksel en de wielrennersvakbond VVBW willen een eigen ploeg opzetten om onderdak te bieden aan Nederlandse en Belgische wielrenners die nog zonder contract zitten. De 31-jarige wielrenner zegt dat het er goed uitziet, maar dat die ene hoofdsponsor nog nodig is om zoveel mogelijk renners te kunnen contracteren. En de tijd dringt.

Zoals de spelersvakbond VVCS in het voetbal eigen wedstrijden organiseert om contractloze spelers onder de aandacht te brengen, zo zou je de ploeg van de VVBW en hun huidige voorzitter Traksel kunnen opvatten. ”Het verschil is dat de VVCS eigen wedstrijden organiseert. Dat kan een wielerploeg natuurlijk niet”, legt John van den Akker, secretaris van de VVBW uit. ”Het wordt niet de ploeg van de VVBW”, zegt Traksel. ”We zijn de initiatiefnemer, maar hebben niet de mankracht of financiële ruimte om zelf een ploeg te runnen.”

Een ploeg waarin de contractloze wielrenners zich in 2014 in de kijker kunnen rijden - dat zijn naast Traksel zelf nu nog Bert-Jan Lindeman, Wouter Mol, Maurits Lammertink, Reinier Honig en zelfs Kenny van Hummel, klinkt heel mooi. Volgens Traksel is 2014 een overgangsjaar en is het belangrijk,  zeker voor jonge renners, dat ze een goed programma kunnen rijden. Mocht de ploeg er komen, kunnen die renners zich dan ook in de kijker rijden? Traksel: ”Vorig jaar waren er 19 World Tourploeg en 24 procontinentale ploegen. Voor 2014 zijn er nog 17 en 17. Van de teams die veel koersen in de Lage Landen rijden, vallen er vier weg. Dus die ruimte is er wel.”

”Er zijn veel continentale ploegen in Nederland en België”, geeft Van den Akker toe. ”Maar we brengen wel een ploeg op de been met interessante rijders. Dan reken ik ook op een uitnodiging van koersen als de Volta Classic of de Ronde van Drenthe.” Traksel gaat nog verder: ”Wij steken nu onze nek uit om deze Nederlands-Belgische ploeg mogelijk te maken. De volgende stap is dan aan de organisatoren van wielerkoersen om ons uit te nodigen. Wij kunnen garanderen dat we gemotiveerde renners aan de start brengen.”

Daarnaast wijst de wielrenner van voorheen Vacansoleil, Landbouwkrediet en recentelijk Champion-System erop dat juist door de economisch crisis sponsoren voor een koopje kunnen instappen. `Waar in eerdere jaren al snel om een bedrag van zo'n drie miljoen werd gevraagd, hebben wij nu een half miljoen nodig. De renners weten allemaal dat ze moeten inleveren in salaris. Je kunt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.` 

Dat jonge renners er nu buiten vallen heeft volgens Van den Akker niet met het puntensysteem van de UCI te maken. ” Dat was wel zo toen er nog een grote onderlinge strijd was voor een World Tourstatus. Toen gingen ploegen ineens renners uit Iran halen voor de punten. Nu is dat niet aan de orde. Een renner als Kenny van Hummel, die een contract had bij de ploeg van Fernando Alonso die niet doorging, zit nu nog zonder. Hij heeft gewoon pech gehad. ”  

Goed twee weken denkt Traksel dat ze nog hebben om alles op tijd rond te krijgen voor een pro-continentale licentie bij de wielerunie UCI. Hij hoopt op een sponsor die een bedrag tussen de drie en vijf ton meebrengt. Of hij zelf bij de ploeg zal rijden, daar twijfelt Traksel nog aan. ”Mensen zeggen dan, hij doet het alleen om zichzelf werk te verschaffen. Ik zou daar lak aan moeten hebben. En wie weet, mischien vind ik nog wel een ploeg. Dan ben ik ook geen rijder zonder contract meer. Maar nu steek ik al mijn tijd hier in”, zegt de wielrenner die in 2010 zijn mooiste zege pakte door een bar slecht weerde semi-klassieker Kuurne-Brussel-Kuurne te winnen. ”Ik wil in 2014 ook in Kuurne aanwezig zijn en niet als supporter.”

”Voor goede sponsorships zijn nog altijd sponsoren te vinden. En een half miljoen of drie ton is niet veel”, zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout. ”De korte termijn maakt het wel heel lastig.” Van Oosterhout weet ook niet of je als sponsor geassocieerd wil worden met een ploeg met de overblijvers.” Maar als je verhaal klopt, dan wordt het juist weer interessant. Neem een reïntegratiebedrijf. ”

Datum: vrijdag 1 november 2013, 08:10
Bron: Metro Sport
Categorie: Entertainment
Tags: Belgi, Brussel, Drenthe, Iran, Noord-Brabant, Oosterhout

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry